
Samarbejde med H.C. Andersen Fondens uddannelsesspor skal sikre synergi og gennemslagskraft
Ambitionen er at kombinere H. C. Andersens univers og værdier med dansk pædagogik og didaktik med det formål at skabe internationalt inspirationsmateriale, der har fantasi, leg, dannelse og barneperspektivet som omdrejningspunkter.
I juni 2021 fik Learn for Life sammen med samarbejdspartnerne Lege og Relationspraksis og Teach&Learn with HCA tilsagn om støtte til projektet: "Eventyrlige legefællesskaber med inspiration fra H.C. Andersen til alverdens børnehaver".
Til grund for projektet ligger en efterspørgsel fra kinesisk side på konkret inspirationsmateriale. Et pædagogisk projektgrundlag er udarbejdet af Gitte B. Bork, pædagog og cand.pæd., to kompendier, som tidligere forstander Mogens Godballe, Nordfyns Højskole, blev præsenteret på det årlige H. C. Andersen Symposion i Odense og i 2020 udkom Benedicte Riis’ bog ”The Trick of Hans Christian Andersen”.
Samarbejde med HCA Fondens uddannelsesspor
H.C. Andersen Fonden arbejder med tre spor: Turisme, forskning og uddannelse. I forbindelse med uddannelsessporet har vi et fælles mål om at finde svar på, hvordan vi udvikler undervisning med H.C. Andersen. Et godt sted at starte er Kina, hvor digteren er kendt og elsket af mange.
H.C. Andersen Fonden har udviklet en HCA Education hjemmeside og ønsker at iværksætte forskellige uddannelsesinitiativer i Kina. Hermed er de første spæde skridt taget til et nyt forskningsinspireret og kulturudvekslingsbåret inspirationsmateriale.
På H. C. Andersen Fondens årlige Symposion i 2019 præsenterede Mogens Godballe (th) sine to kompendier på et af symposiets "høvlebænke". Til venstre Jens Thodberg Bertelsen og professor Johs. Nørregaard Frandsen, SDU.
