
Samarbejde med H.C. Andersen Fondens uddannelsesspor skal sikre synergi og gennemslagskraft
Ambitionen er at kombinere H. C. Andersens univers og værdier med dansk pædagogik og didaktik med det formål at skabe internationalt inspirationsmateriale, der har fantasi, leg, dannelse og barneperspektivet som omdrejningspunkt.
I juni 2021 fik Learn for Life sammen med samarbejdspartnerne Lege og Relationspraksis og Teach&Learn with HCA tilsagn om støtte til projektet: "Eventyrlige legefællesskaber med inspiration fra H.C. Andersen til alverdens børnehaver".
Projektet har fået sin egen hjemmeside. Projektet er under udvikling med støtte fra H.C. Andersen Fonden og SC Van Fonden. LÆS MERE HER
Til grund for projektet ligger en efterspørgsel fra kinesisk side på konkret inspirationsmateriale. Et pædagogisk projektgrundlag er udarbejdet af Gitte B. Bork, pædagog og cand.pæd., to kompendier, som tidligere forstander Mogens Godballe, Nordfyns Højskole, blev præsenteret på det årlige H. C. Andersen Symposion i Odense og i 2020 udkom Benedicte Riis’ bog ”The Trick of Hans Christian Andersen”.
Samarbejde med HCA Fondens uddannelsesspor
H.C. Andersen Fondens uddannelsesspor har fra start støttet projektet ud fra et fælles mål om at finde svar på, hvordan vi udvikler og eksporterer undervisning med H.C. Andersen. Et godt sted at starte er i Kina, hvor digteren er kendt og elsket af mange. Hermed blev de første skridt taget til et nyt forskningsinspireret og kulturudvekslingsbåret inspirationsmateriale målrettet pædagoger i dagtilbud.
På H. C. Andersen Fondens årlige Symposion i 2019 præsenterede Mogens Godballe (th) sine to kompendier på et af symposiets "høvlebænke". Til venstre Jens Thodberg Bertelsen og professor Johs. Nørregaard Frandsen, SDU.
