Background image
 

Hvad gør dansk pædagogik til noget særligt?

Pædagogikken sætter fokus på det hele barn, det glade barn og barnets sociale kompetencer. Den tilgang bygger på en bevidsthed om, at barnet i sig selv har en indbygget kraft, som pædagogerne skal styrke og udvikle. Formålet er at opbygge barnets selvværd og selvforståelse, så det får en fornemmelse af, hvem det er.

 

Hvorfor inddrage H.C. Andersens eventyr?

Eventyr skaber sammenhænge og giver barnet en fornemmelse af meningen med livet og en forståelse for verden omkring sig.  H. C. Andersens eventyr kan det særlige at tale til børn og voksne på en gang. De fortæller om den menneskelige natur og gør det med stor sympati for børnene. De er universelle, højaktuelle og forstås på tværs af landegrænser, alder og uddannelsesmæssig baggrund. 
 

Hvorfor Grundtvig?

Hos Grundtvig er der en snæver sammenhæng mellem erfaring og læring. Livet kommer før oplysning. Børn har en egenværdi – de er ’nogen’ og ’noget,’ før de begynder at lære. ”Phantasie og Følelse hører ligesaavel til et ordentligt Menneske som Forstand”. Folkeoplysning og dannelse er nøgleord. Gennem livet lærer vi og ændrer opfattelse af, hvem vi er. For Grundtvig er dannelse en livsvarig proces.
 

Hvorfor dannelse?

Dannelse er et udtryk for den proces, der former personligheden og foregår i en vekselvirkning mellem den enkelte og omverdenen. Vi bygger vores verden på de ideer og tanker, vores forgængere har fostret. Dem skal vi forholde os til, for at vide hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi skal hen. Dannelse går hånd i hånd med følelsen af både fællesskabet og vekselvirkningen mellem den enkelte og omverdenen.

 

Hvad er deltagernes udbytte?

Deltagerne rejser fra et højskoleophold med et nyt perspektiv på børne- og menneskesyn, indsigt i danske værdier som tillid, ligeværdighed og respekt for barnets rettigheder. De får en tilgang til læring, hvor fantasi, idérigdom og fortællelyst er i centrum. De oplever et fællesskab, nye venskaber og relationer på tværs af sprog, alder og baggrund.


Hvordan begyndte projektet?

I 2017 kom Dong Ruixiang til Nordfyns Højskole med det første hold kursister bestående af pædagoger, børnehaveledere og journalister. Siden har mere end 250 deltagere været på kursus, og projektet har bredt sig som ringe i vandet.


Hvor og hvordan foregår det?

Kursusforløb af to til 12 ugers forløb foregår primært på Nordfyns Højskole. Sideløbende gennemfører vi lærings-og kulturturismeforløb af 8-12 dages varighed, som foregår på Fyn med afstikkere til resten af landet.


Hvorfor højskole?

Deltagerne udfordres på holdninger og idéer gennem fællestimer, foredrag og hverdagen sammen med andre. De får nye sociale, personlige og faglige perspektiver og mulighed for refleksioner over tilgang til læring og livets store spørgsmål.


Hvem er målgrupperne?

I Asien henvender vi os til pædagogstuderende, pædagoger, børnehaveledere samt børnefamilier, børn på camps og andre specialgrupper, som er interessereret i kulturudveksling. I Danmark er målgruppen seniorpædagoger med lyst til et ophold i Kina samt undervisere og samarbejdspartnere.


Hvordan udbreder vi projektet?

Vi har hundredvis af ambassadører, som har været på kursus og i et undervisningsforløb. Projektet udbredes via samarbejdspartnere i Kina på sociale platforme og via ambassadører og deres kontakter.


H.C. Andersen og Kina

Stort set alle i Kina kender H. C. Andersen. Hans navn dukker først op i Kina i 1913, og året efter bliver han for første gang oversat til kinesisk. Første udgivelser er i 1918. Siden da har der været utallige oversættelser og udgivelser, og Andersen er fortsat obligatorisk læsning i skolerne. Mao var glad for eventyrene og modsat en række andre store internationale forfattere og filosoffer var det under kulturrevolutionen tilladt at læse den danske digters værker.
 

Grundtvig og Asien

Flere lande i Asien kender til Grundtvig. I Kina opstod interessen i begyndelsen af det 20. århundrede. I 1920’erne og i begyndelsen af 30’erne steg interessen i takt med, at flere reformatorer erkendte, at vejen til økonomisk og politisk fremgang skulle ske gennem landsbyernes og landbobefolkningens udvikling. I slutningen af 30’erne faldt interessen for Grundtvig. Med oprettelsen af Folkerepublikken i 1949 blev Sovjetunionen den nye model for uddannelsesområdet. 

 

Background

 

Tusind tak for legen

Læs mere
 

Intense læringsdage på Nordfyns Højskole

Læs mere
 

HCA Festivals: Små gadeforestillinger på tværs af kultur

Læs mere
 

Dansk-inspireret lærebog fra børnehaveleder Liu Fangfang.

Læs mere
 

Invitation til Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals

Læs mere
 

Stor uddannelseskonference med velkendte CDEF-deltagere

Læs mere
 

Workshops i Korea resulterer i genbesøg på Nordfyns Højskole

Læs mere
 

UDSKUDT TIL 2025: Dansk-kinesisk dramacamp i Odense

Læs mere
 

På workshopturné i Kina

Læs mere
 

En dag med Eventyrlige Legefællesskaber

Læs mere
 

Global kaffegigant fejrer jul med H.C. Andersen i Kina

Læs mere
 

Sidste onlineseminar inden juleferien 2023

Læs mere
 

Reformvenlige tanker var i højsædet på årligt uddannelsesmøde i Kina

Læs mere
 

Kom til fest i ELVERHØJ

Læs mere
 

Kinesiske børnehavepædagoger prøver kræfter med H.C. Andersen

Læs mere
 

Klods-Hans i kinesisk fortolkning

Læs mere
 

Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals 2023

Læs mere
 

Ny legehåndbog med inspiration fra H.C. Andersens eventyr

Læs mere
 

Se og hør, hvad danskere og kinesere mener om ChatGPT

Læs mere
 

Eventyrlige legeworkshops for pædagoger – med og uden børn

Læs mere
 

Revideret udgave af Li Zhenxi’s bog ’Uddannelse har 100 forskellige sprog’

Læs mere
 

Tre ugers forrygende studietur for 33 børn og deres lærere

Læs mere
 

Dansk-kinesisk uddannelsesforum afholdes for første gang i Danmark

Læs mere
 

Tjek websitet: PlaywithHCA.org

Læs mere
 

William Yip er tilbage med sine teaterbørn

Læs mere
 

Inspire-Share-Learn (ISL) – et initiativ for danske og kinesiske skoleelever.

Læs mere
 

HCA-legeworkshops til kinesiske pædagoger

Læs mere
 

Rekordstort seertal til dansk-kinesisk trivselsforum

Læs mere
 

Tredje udgave af CHINA DENMARK EDUCATION FORUM

Læs mere
 

Dialog mellem Viktor Axelsen & Li Zhenxi

Læs mere
 

At være barn i Kina: Opvækst, socialisering, læring og dannelse

Læs mere
 

H. C. Andersen og eventyrlige legefællesskaber

Læs mere
 

Ungdomskulturmøde mellem Korup Skole og QingYing School i Kina

Læs mere
 

Learn For Life - nu i KINABLADET

Læs mere
 

Børn og pædagoger byder ind med masser af eventyrlighed

Læs mere
 

Ny kinesisk børnebog med danske og kinesiske børnetegnere

Læs mere
 

Nissehotellet og julehilsner fra Kina

Læs mere
 

God og uformel atmosfære på LIFE Education Innovation Forum

Læs mere
 

Dansk friskoletradition inspirerer reformvenlige kinesere

Læs mere
 

1.319.216 kinesere lyttede og så med

Læs mere
 

Dansk-kinesisk forum sætter fokus på børn og unges trivsel

Læs mere
 

Med hjertet som kompas

Læs mere
 

Danske børnetegninger til kinesisk bog

Læs mere
 

Mange tak til H.C. Andersen Fonden

Læs mere
 

Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag

Læs mere
 

Når inspiration fører til handling

Læs mere
 

Kloge børn har jord i hovedet

Læs mere
 

Nature Education er hot i Kina

Læs mere
 

Mere end en million kinesere fulgte onlineforum

Læs mere
 

Program for onlineseminar d. 22. september

Læs mere
 

ReThink Education in the Post-Epidemic Era

Læs mere
 

Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark

Læs mere
 

Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden

Læs mere
 

Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem

Læs mere
 

Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark.

Læs mere
 

Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling

Læs mere
 

Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus

Læs mere
 

Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver

Læs mere