Der var engang....
En kølig januardag i 2017 banker det på døren hos Nordfyns Højskole. Den kinesiske lektor Dong Ruixiang er rejst tusindvis af kilometer for at få opfyldt en drøm; han vil gøre verden til et bedre sted for kinesiske børn nu og i fremtiden. Forstander Mogens Godballe byder Dong Ruixiang indenfor og lytter til sin gæst.
Dong Ruixiang har en plan. Den går kort og godt ud på at etablere 1000 børnehaver i Kina funderet på H.C. Andersens eventyr og dansk pædagogik. Første skridt er at uddanne kinesiske undervisere.
AIKC-forløb
Resultatet af mødet blev, at fra 2017 - 2019 har et stort antal kinesiske pædagoger, forældre og børnehaveledere været på 2-3 ugers eller 12 ugers efteruddannelsesforløb. De har hørt, set og lært på egen krop, hvad der sker, når leg er i centrum og foregår på børnenes præmisser. De første år var projektet støttet af den kinesiske fond, Laoniu-fonden.
Paraplyen Learn for Life
I løbet af 2019 opstod desuden et behov for forløb målrettet forældre og bedsteforældre samt kulturturismeforløb. På den baggrund etablerede vi foreningen LEARN FOR LIFE, som bl.a. i samarbejde med Nordfyns Højskole udvikler lærings- og kulturaktiviteter.
Tusind tak for legen Intense læringsdage på Nordfyns Højskole HCA Festivals: Små gadeforestillinger på tværs af kultur Dansk-inspireret lærebog fra børnehaveleder Liu Fangfang. Invitation til Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals Stor uddannelseskonference med velkendte CDEF-deltagere Workshops i Korea resulterer i genbesøg på Nordfyns Højskole UDSKUDT TIL 2025: Dansk-kinesisk dramacamp i Odense På workshopturné i Kina En dag med Eventyrlige Legefællesskaber Global kaffegigant fejrer jul med H.C. Andersen i Kina Sidste onlineseminar inden juleferien 2023 Reformvenlige tanker var i højsædet på årligt uddannelsesmøde i Kina Kom til fest i ELVERHØJ Kinesiske børnehavepædagoger prøver kræfter med H.C. Andersen Klods-Hans i kinesisk fortolkning Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals 2023 Ny legehåndbog med inspiration fra H.C. Andersens eventyr Se og hør, hvad danskere og kinesere mener om ChatGPT Eventyrlige legeworkshops for pædagoger – med og uden børn Revideret udgave af Li Zhenxi’s bog ’Uddannelse har 100 forskellige sprog’ Tre ugers forrygende studietur for 33 børn og deres lærere Dansk-kinesisk uddannelsesforum afholdes for første gang i Danmark Tjek websitet: PlaywithHCA.org William Yip er tilbage med sine teaterbørn Inspire-Share-Learn (ISL) – et initiativ for danske og kinesiske skoleelever. HCA-legeworkshops til kinesiske pædagoger Rekordstort seertal til dansk-kinesisk trivselsforum Tredje udgave af CHINA DENMARK EDUCATION FORUM Dialog mellem Viktor Axelsen & Li Zhenxi At være barn i Kina: Opvækst, socialisering, læring og dannelse H. C. Andersen og eventyrlige legefællesskaber Ungdomskulturmøde mellem Korup Skole og QingYing School i Kina Learn For Life - nu i KINABLADET Børn og pædagoger byder ind med masser af eventyrlighed Ny kinesisk børnebog med danske og kinesiske børnetegnere Nissehotellet og julehilsner fra Kina God og uformel atmosfære på LIFE Education Innovation Forum Dansk friskoletradition inspirerer reformvenlige kinesere 1.319.216 kinesere lyttede og så med Dansk-kinesisk forum sætter fokus på børn og unges trivsel Med hjertet som kompas Danske børnetegninger til kinesisk bog Mange tak til H.C. Andersen Fonden Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag Når inspiration fører til handling Kloge børn har jord i hovedet Nature Education er hot i Kina Mere end en million kinesere fulgte onlineforum Program for onlineseminar d. 22. september ReThink Education in the Post-Epidemic Era Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark. Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver