Med hjertet som kompas

”Sænk skuldrene, tag en dyb indånding og lyt til hinanden”. Højskolelærer Mette Højland har 20 års erfaring i at introducere kursusforløb, men det er første gang, det sker via skærm til deltagere i Kina. Hvordan skaber Mette nærvær, dialog og fællesskab, for umiddelbart harmonerer højskoleliv ikke med onlineundervisning,

”Selvfølgelig er det en udfordring, men alligevel er jeg imponeret over, hvor involveret og nysgerrigt de kinesiske deltagere har tilegnet sig formen. Det helt afgørende for mig er, at deltagerne oplever, at læringsrummet er trygt og tillidsfuldt – et sted, hvor de kan dele deres tanker og personlige oplevelser,” forklarer Mette Højland.

Godt supplement i en coronatid

Kurset foregår over seks gange på tre uger på hver tre timer og kan selvfølgelig aldrig erstatte et fysisk ophold. Det er dog et godt supplement til at fastholde en meningsfuld relation med de kinesiske kursister, som er optaget af personlig udvikling og højskoletanken. ”I dag skal de i onlinegrupperum arbejde med ”Livshjulet” to og to. På den måde kommer vi tættere og tættere på hinanden. Jeg oplever helt klart, at vi har fat i noget af det rigtige, fastslår Mette.

Hjertet viser vej
Personal leadership er titlen på kurset og handler kort fortalt om at finde sin egen vej i livet. Mette har – som hun selv siger - hele tiden gode gamle Grundtvig i baghovedet.
”Hvad betyder det at være et menneske, at være et menneske i forhold til samfundet og i forhold til verden? Spørgsmål som er lige så relevante i dag, hvor mange mister orientering i livet, når jagten på uddannelse, jobs, succes og det gode familieliv går ind.”
Mette Højland beder deltagerne forestille sig et kompas uden magnet. Når magneten forsvinder, forsvinder retningen og alle veje bliver lige gode eller lige dårlige – sådan er det også i livet.

Nyt perspektiv
Det er svært at sige præcist, hvad deltagerne får ud af det. ”Min erfaring er, at alle får noget forskelligt med sig. Det kan være helt små ting som hen ad vejen ændrer store ting og ligefrem er livsforandrende. Vigtigt at de hver især får nyt perspektiv og ny opmærksomhed på sig selv, og hvor de er lige nu.”

"Jeg er facilitator og kommer ikke med de vise sten, men med mine mange års erfaringer som højskolelærer og i mødet med mange kulturer forsøger jeg at skabe det samvær og nærvær, som kan skabe mening for den enkelte. På kurset er der tid og rum til at reflektere, tale sammen og gennem øvelser komme tættere på hinanden, og det oplever jeg er en øjenåbner for kineserne."

Background
 

God og uformel atmosfære på LIFE Education Innovation Forum

Læs mere
 

Dansk friskoletradition inspirerer reformvenlige kinesere

Læs mere
 

1.319.216 kinesere lyttede og så med

Læs mere
 

Dansk-kinesisk forum sætter fokus på børn og unges trivsel

Læs mere
 

Med hjertet som kompas

Læs mere
 

Danske børnetegninger til kinesisk bog

Læs mere
 

Mange tak til H.C. Andersen Fonden

Læs mere
 

Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag

Læs mere
 

Når inspiration fører til handling

Læs mere
 

Kloge børn har jord i hovedet

Læs mere
 

Nature Education er hot i Kina

Læs mere
 

Mere end en million kinesere fulgte onlineforum

Læs mere
 

Program for onlineseminar d. 22. september

Læs mere
 

ReThink Education in the Post-Epidemic Era

Læs mere
 

Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark

Læs mere
 

Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden

Læs mere
 

Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem

Læs mere
 

Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark.

Læs mere
 

Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling

Læs mere
 

Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus

Læs mere
 

Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver

Læs mere