Tre dage med pædagogisk forandring i Chengdu
I hjertet af Chengdu har pædagoger netop afsluttet en tre-dages workshop arrangeret af Learn For Life. Med leg, dialog og rollespil har deltagerne fået både en forsmag på dansk pædagogik og redskaber til at implementere en mere holistisk tilgang i deres egen praksis.
H.C. Andersen som indgang
Workshoppen tog udgangspunkt i dansk børnehavepraksis og flere af H.C. Andersens eventyr. Bl.a. "Nattergalen", "Klods Hans" og "Kejserens nye Klæder" blev brugt som inspiration til refleksion og rollespil. Det var en øjenåbner for mange, hvordan eventyr kan være en kilde til både læring og personlig udvikling, samtidig med at de danner ramme for en mere kreativ og engagerende undervisning.
Tillid til børn er afgørende
Den danske tilgang fokuserer på barndommen som en guldgrube for udvikling, hvor tillid til barnets egne evner spiller en afgørende rolle. Netop forståelsen af, at børn kan langt mere, end voksne ofte tror er ifølge underviser Mogens Godballe en af de vigtige budskaber:
"Pædagogerne skal have tillid til, at børn kan en masse, og at den voksenstyring i et kommandoperspektiv, som kineserne traditionelt har dyrket, er passé, hvis der skal udvikles mere selvstændige og demokratisk sindede børn og unge."
Deltagerne fik en introduktion til dansk børnehavepædagogik – historisk, teoretisk og praktisk. For mange var det en bekræftelse af, at reformer i deres egen praksis er mulige og virker, vurderer Mogens Godballe, som stod bag facilitering af workshoppen.
Forældrenes rolle i børns læring og trivsel
Deltagerne fortalte om det samfundsmæssige pres på børn for tidligt at indgå i akademiske læreprocesser allerede fra 3-4 års alderen. Forældrenes bedste intentioner resulterer ofte i et kontrollerende læringsmiljø, der kan hindre barnets naturlige udvikling. Det skaber et paradoks for de pædagoger, der gerne vil fremme børns evne til selvstændighed og kritisk tænkning.
"Forældrene, som af et godt hjerte vil deres børn det bedste, kommer til at presse og kontrollere dem alt for meget. Det er derfor vigtigt at skabe en balance, hvor forældre støtter, men også lader børn udvikle sig i deres eget tempo", fortæller Mogens.
Højt engagement
Nysgerrighed og lysten til udvikling er stor, og deltagerne oplevede en styrket tro på deres egne muligheder for at skabe forandring. Den sidste eftermiddag bød på en række inspirerende fremlæggelser, hvor de delte deres udbytte og præsenterede konkrete ideer til, hvordan de vil implementere den nye viden i deres daglige praksis.
En vigtig erkendelse er også, at familieopdragelse og forældrenes vigtige rolle. Ifølge Mogens gjorde det indtryk på pædagogerne, hvordan praktiske lege og familieaktiviteter kan styrke børns udvikling i hjemmet.
Opfølgning
Workshoppen slutter ikke her. Om et par måneder følger Mogens op via Zoom for at adressere de udfordringer, deltagerne møder tilbage i deres børnehaver. Med en kombination af inspiration, praktiske redskaber og et styrket fagligt netværk er der lagt et godt fundament at arbejde videre på. Tre dage i Chengdu har bevist, at forandring er mulig – og at passion og engagement kan være de stærkeste drivkræfter i udviklingen af en god pædagogisk kultur.
