Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem
Hvordan genåbner Danmark børnehaver, og hvad skal man være særlig opmærksom på? Sådan lød emnet på en times onlineundervisning på Yijie Education Research Institute’s undervisningsplatform i Shenzhen i Sydkina, som Ann Guo Skov fra Nordfyns Højskole på kinesisk forestod.
Bogense som eksempel
Vi eksemplificerede genåbningen fra nationalt til lokalt niveau med interviews og erfaringer primært fra Nordfyn. Der var bl.a. erfaringer og gode råd fra Gitte Høj Nielsen, chef for Skole- og dagtilbud, børnehaveleder Mette Hjorth, Børnehuset Skoven og forælder Linda Bro. Fra kinesisk side var de meget interesserede i, hvad de særligt skal være opmærksomme på og den måde, vi i Danmark kommunikerer til børn og forældre.
Flere artikler i kølvandet
Kina genåbner børnehaver i disse uger som nogle af de sidste institutioner, der åbner. Manden bag de mange onlinekurser er direktør Li fra Yijie Education Research Institute. Han underviser hvert år tusindvis af pædagoger og var i efteråret 2019 på to ugers ophold på Nordfyns Højskole. Han har også tidligere holdt oplæg om sine oplevelser på Nordfyn.
Kurset er det første i en række af flere. Det har tillige affødt de første artikler i Kina, som tidligere kursister og journalister har sendt ud. Blandt andet har den indflydelsesrige tænketank ”China Education 30 Forum” netop publinceret en artikle på baggrund af undervisningen.
.jpg)