At være barn i Kina: Opvækst, socialisering, læring og dannelse
Hvad er en god barndom? Hvordan gør man sit barn parat til at fungere i fremtidens verden? Hvad kan praktikere i Kina og Danmark lære af hinanden om børneopdragelse, dannelse og læring? Det er nogle af de spørgsmål, der bliver belyst, når Dansk-Kinesisk Forening d. 14.9 inviterer professor emeritus Stig Thøgersen fra Aarhus Universitet og Lisa Johansen fra LearnForLife.dk til seminar.
Seminaret foregår kl. 19:30 - 21:30 i Forsamlingshus, Onkel Dannys Plads 5, 1711 København V
Aktuelt diskussionsemne
Kinesiske uddannelseseksperter, forældre og parti- og statsapparat er i disse år stærkt optaget af diskussionen om børn, opdragelse og uddannelse: hvilken betydning har børneopdragelse og uddannelse for social ulighed? hvad er definitionen på en god barndom? hvordan gør man sit barn livsdueligt og i stand til at klare sig i en verden med nye udfordringer og forventninger.
Stig Thøgersen vil i sit oplæg ridse nogle af debatterne op og diskutere, hvordan forskellige aktørers syn på børn, opdragelse og uddannelse afspejler deres visioner for fremtidens Kina.
Erfaringer fra kinesiske pædagogbesøg
Lisa Johansen har qua sit arbejde i foreningen LearnForLife.dk gennem de sidste 4 år høstet erfaringer via studiebesøg i Danmark af kinesiske pædagoger, samt online fora i regi af kinesiske uddannelseseksperter, der arbejder for at reformere tilgang til pædagogik og læring. Forældre og pædagoger vil det bedste for deres børn - både i Danmark og i Kina. Men hvad er der er godt det ene sted er ikke nødvendigvis godt det andet sted. Det er kultur- og samfundsbestemt. Lisa vil fortælle om forskelle og ligheder og hvad vi kan lære af hinanden.