Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag
Juni 2021
Den 1. juni – Børnenes dag i Kina – er en vigtig dag for uddannelsesinstituttet 21st Century Education Research Institute, som har fokus rettet mod uddannelse og børns opvækst og udvikling. I år gennemførte instituttet er onlineseminar med fokus på en revideret lov om beskyttelse af mindreårige, der trådte i kraft netop d. 1. juni. Loven skal blandt andet beskytte mindreåriges færden i en verden hvor internettet spiller en større og større rolle. Onlineafhængighed og online kriminalitet er et stigende problem i Kina, hvor 20 procent af Kinas næsten 1 milliard internetbrugere går i folkeskolen eller er endnu yngre.
Med på talerlisten var blandt andet Xiong Bingqi, leder af 21st Century Education Research Institute, Su Wenying, UNICEF-repræsentant i Kina og professor Yang Dongping, som også er instituttets formand og medlem af National Education Advisory Committee. Sidstnævnte holdt oplæg med titlen ” Treat our children kindly, their name is the future".
Lige forhold for børn i land og by
Yang Dongping arbejder for at skabe lighed i uddannelser og udjævne det store gab, der findes for børn på landet og børn i byerne. På sin Wechat-kanal understregede han, hvor vigtigt det er at skabe et børnevenligt samfund, som sætter børn i centrum, uanset om det drejer sig om nybyggeri, grundlæggende menneskerettigheder eller retten til et godt liv med deltagelse i kulturelle og sociale aktiviteter.
Børnevenligt samfund afhænger af gode skoler
Børnevenlige samfund afhænger af børnevenlige byer, som ifølge Yang Dongping forudsætter skoler og undervisning, som ikke alene har fokus på tests, eksamen og hjemmearbejde, men prioriterer en helhedsorienteret undervisning, livets skole, som skaber hele mennesker og sikrer at børn får tilstrækkelig hvile og søvn. Yang Dongping mener, at etablering af et børnevenligt samfund er en proces, der skabes i harmoni med samfund, familier, børn og skoler. Undervisning bør indeholde forskellige former for social dannelse med besøg i f.eks. kunstgallerier, museer og koncerter, så læring bliver en proces, der foregår kontinuerligt og overalt, hvor børn og unge færdes.
På Nordfyns Højskole i 2019
Yang Dongping er respekteret og kendt for sine tanker om nye måder at tænke skoler og uddannelse på i Kina. Cirka hver uge udsender han videoer, hvor han sætter aktuelle uddannelsestemaer og skolepolitiske emner på dagsordenen. Vi var derfor også taknemmelige for, at Yang Dongping deltog som en af de seks kinesiske deltagere i vores onlineseminar i ”Chinese Denmark Education Forum” i efteråret 2020. Yang Dongping var også på et to ugers kursusforløb på Nordfyns Højskole i efteråret 2019, hvor han var særligt optaget af de danske friskole-, efterskole- og højskoletraditioner.