Kloge børn har jord i hovedet

De kinesiske deltagere var ved at få teen i gal hals, da Mads Brodersen, Vends Motorik- og Naturskole tonede frem på skærmen på konferencen i Shenzhen og blandt andet sagde, at børn har krav på at prøve grænser af, når de er ude i naturen. Han er stor fortaler for, at pædagoger slipper legen fri og lader børnene prøve kræfter med naturen. Han mener, at skal man være klog på verden, må man lære at sanse den, og hvis ikke børnene har en god motorik, så bliver forudsætningerne for indlæring og kreativitet dårligere. ”Hvis vi skal have kloge børn, så skal de have mulighed for at have jord i hovedet – og alle mulige andre sanseindtryk selvfølgelig”.

Han forklarede i sit indlæg hvordan forskning har vist, at børn der ikke får lov til at eksperimentere med relevant risiko, senere i deres liv risikerer at komme mere og oftere til skade end de børn, som har lært at mestre relevant risiko. I interviewet understregede han sin pointe: ”Faktisk plejer jeg at sige, at børn har krav på muligheden for at brække en arm.

 

Langt fra kinesisk tankegang

Mads' tilgang er fjern for kinesiske undervisere og pædagoger, som har sikkerhed i højsædet og er skrækslagne for, at børnene slår sig og kommer til skade. Oplægget var imidlertid en øjenåbner, som efterfølgende førte til diskussion på konferencen om sikkerhed, og om hvem sikkerheden i sidste ende er vigtigst for.

“I’m so interested in learning how to use the environment (forest, nature) to give children space to discover and to explore. The reason is that we have always been used to consider the safety of children first and we are very afraid of children getting hurt. When we saw the video of how Danish children freely and happily play and learn in nature, we were so shocked”, fortæller Ms. Lai, leder i Shenzen Jinying Early Childhood  Education Organization.

 

 

 

 

Background
 

God og uformel atmosfære på LIFE Education Innovation Forum

Læs mere
 

Dansk friskoletradition inspirerer reformvenlige kinesere

Læs mere
 

1.319.216 kinesere lyttede og så med

Læs mere
 

Dansk-kinesisk forum sætter fokus på børn og unges trivsel

Læs mere
 

Med hjertet som kompas

Læs mere
 

Danske børnetegninger til kinesisk bog

Læs mere
 

Mange tak til H.C. Andersen Fonden

Læs mere
 

Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag

Læs mere
 

Når inspiration fører til handling

Læs mere
 

Kloge børn har jord i hovedet

Læs mere
 

Nature Education er hot i Kina

Læs mere
 

Mere end en million kinesere fulgte onlineforum

Læs mere
 

Program for onlineseminar d. 22. september

Læs mere
 

ReThink Education in the Post-Epidemic Era

Læs mere
 

Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark

Læs mere
 

Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden

Læs mere
 

Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem

Læs mere
 

Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark.

Læs mere
 

Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling

Læs mere
 

Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus

Læs mere
 

Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver

Læs mere