Kloge børn har jord i hovedet
November 2020
De kinesiske deltagere var ved at få teen i gal hals, da Mads Brodersen, Vends Motorik- og Naturskole tonede frem på skærmen på konferencen i Shenzhen og blandt andet sagde, at børn har krav på at prøve grænser af, når de er ude i naturen. Han er stor fortaler for, at pædagoger slipper legen fri og lader børnene prøve kræfter med naturen. Han mener, at skal man være klog på verden, må man lære at sanse den, og hvis ikke børnene har en god motorik, så bliver forudsætningerne for indlæring og kreativitet dårligere. ”Hvis vi skal have kloge børn, så skal de have mulighed for at have jord i hovedet – og alle mulige andre sanseindtryk selvfølgelig”.
Han forklarede i sit indlæg hvordan forskning har vist, at børn der ikke får lov til at eksperimentere med relevant risiko, senere i deres liv risikerer at komme mere og oftere til skade end de børn, som har lært at mestre relevant risiko. I interviewet understregede han sin pointe: ”Faktisk plejer jeg at sige, at børn har krav på muligheden for at brække en arm.
Langt fra kinesisk tankegang
Mads' tilgang er fjern for kinesiske undervisere og pædagoger, som har sikkerhed i højsædet og er skrækslagne for, at børnene slår sig og kommer til skade. Oplægget var imidlertid en øjenåbner, som efterfølgende førte til diskussion på konferencen om sikkerhed, og om hvem sikkerheden i sidste ende er vigtigst for.
“I’m so interested in learning how to use the environment (forest, nature) to give children space to discover and to explore. The reason is that we have always been used to consider the safety of children first and we are very afraid of children getting hurt. When we saw the video of how Danish children freely and happily play and learn in nature, we were so shocked”, fortæller Ms. Lai, leder i Shenzen Jinying Early Childhood Education Organization.